(Vse sklanjatve in vse njihove posebnosti)
dejmo reč
To so tiste povedi, kjer sta po dva stavka enakovredna (noben ni odvisen od drugega). Nekatera priredja sestojijo iz več kot dveh delov. Če so deli priredja glavni in odvisni stavki, je to priredje podredij.
Ime | Razmerje med deli | Vezniki | Primer |
---|---|---|---|
vezalno | Dopolnjevalni stavek daje podatke o sočasnem ali sledečem dogodku. | in, ter, pa | Hodi in gleda ter si požvižgava. |
stopnjevalno | Dopolnjevalni stavek poleg sočasnosti/zaporednosti dogodka kaj posebej poudarja oz. izraža nepričakovanost. | niti-niti, n-ne, ne le-ampak tudi, ne samo, ampak tudi, ne le - še celo | Niti ne piše niti se ne pripravlja na pisanje. |
ločno | Dopolnjevalni stavek izraža izbirno možnost. | ali-ali, bodisi-bodisi, ali | Ali beri ali poslušaj. |
protivno | Dopolnjevalni stavek izraža neskladnost, nasprotje z osnovnim stavkom. | a, toda, vendar, pa, ampak, temveč | Je majhna, toda prebrisana. |
posledično | Dopolnjevalni stavek izraža posledico dejanja iz osnovnega stavka. | zato | Cesta je spolzka, zato vozite previdno. |
pojasnjevalno | Dopolnjevalni stavek izraža pojasnilo oz. dokaz za dejanje v osnovnem stavku. | saj, kajti, in sicer, to je, tj. | Nadeni si kapo, kajti zunaj brije veter. |
sklepalno | Dopolnjevalni stavek pove sklep, ki je izpeljan iz ugotovitve v osnovnem stavku. | torej, zatorej, potemtakem | Star je 13 let, torej hodi v 8. razred. |
Stavka med seboj nista enakovredna, kar pomeni, da je en stavek nadrejen drugemu. Prvi stavek je glavni in lahko nastopa samostojno glede na pomen stavka, drugi je odvisni in opravlja vlogo stavčega člena, pomensko dopolnjuje glavni stavek in ne more nastopati sam, ker je sicer pomensko nepopolen.
Vrsta odvisnika + primer | Vprašalnica | Vez. besede | Enostavčna poved |
---|---|---|---|
1. osebkov odvisnik Kdor dela, je uspešen učenec. |
Kdo ali kaj? | Kdo, kar | Delaven človek je uspešen. |
2. predmetni odvisnik Povedal ji je, kaj meni o tem. |
Koga ali kaj? Koga ali česa? … |
Kaj, da, kako, koliko | Povedal ji je mnenje o tem. |
3. časovni odvisnik Domov je odšel, ko je zvonilo. |
Kdaj? | Ko, medtem ko, preden, odkar | Domov je prišel ob zvonenju. |
4. krajevni odvisnik Dobiva se, kjer je travnik. |
Kje? Kam? | Kjer, kamor | Dobiva se na travniku. |
5. načinovni odvisnik Govori, kot da je navita. Gledala sta film, ne da bi spregovorila. |
Kako? | Kot da, ne da | Govori kot navita. Gledala sta film brez besed. |
6. vzročni odvisnik Ker sem utrujen, grem spat. |
Zakaj? | Ker | Zaradi utrujenosti grem spat. |
7. namerni odvisnik Učil sem se, da bi popravil oceno. |
Čemu? S kakšnim namemon? Zakaj? (+ odg. DA BI) |
Da bi | Učil sem se z namenom popraviti oceno. |
8. pogojni odvisnik Če bi zmagal na loteriji, bi šel na Maldive. |
Pod katerim pogojem? | Če | V primeru zmage na loteriji bi šel na Maldive. |
9. dopustni odvisnik Čeprav sem se učil, sem dobil enico. Kljub temu da sem se učil, sem dobil enico. |
Kljub čemu? | Čeprav, četudi, kljub temu da | Kljub učenju sem dobil enico. |
10. prilastkov odvisnik To je moja sošolka, ki živi v Ljubljani. |
Kakšen? Kateri? Čigav? | Ki, kateri | To je moja sošolka iz Ljubljane. |
Stavčni člen | Grafična oznaka | Krajšave | Pomen | Vprašalnica | Primer |
---|---|---|---|---|---|
osebek | img | os. | vršilec dejanja, nosilec stanja |
kdo - kaj | Slavček poje. Vrata so odprta. |
povedek | img | pov. | dejanje, stanje, potek | kaj se dogaja, godi | Piše knjigo. |
predmet | img | pred. | kar/kogar osebkovo dejanje prizadeva | koga - česa komu - čemu koga - kaj po kom - čem s kom - čim |
Poslušam glasbo. Podarim ji knjigo. |
prislovno določilo | img | p. d. | |||
kraja | p.d.k. | p.d.k. | zaznamuje kraj | kam, kje, kod | Pod lipo smo. |
časa | p.d.č. | p.d.č. | zaznamuje čas | kako, kdaj, od kdaj | Zvečer grem. |
načina | p.d.n. | p.d.n. | pove način | kako, na kakšen način | Srečno vozi. |
vzroka | p.d.v. | p.d.v. | pove vzrok | zakaj | Zaradi snega vozi počasi. |
Jezik sredstvo sporazumevanja
Slo je živi jeik, vsak dan se ga uporablja
Mrtvi jezik npr latinščina
Umetni s točno določenim namenom nastane
Besedni jezik ga govorimo in pišemo
Nebesedni jezik mimik, kretnje, slike, dogovorjeni znaki npr. prometni znaki
Slovenščina je lahko
Knjižni jezik - pravila ki so v slovnici, SSKJ, pravopis
zborni ga beremo, redko gdaj pišemo
Knjižno pogovorni govorimo se trudimo upoštevat pravila
Prostorske zvrsti
primorska, koroška, štajerska, rovtarska, panonska, dolenjska
Osnovna enota jezika, sestavljena iz črk / glasov, ima pomen (en ali več).
Drama ima zgodovinsko osnovo - biblijska zgodba o usmrtitvi Janeza Krstnika.
Osebe:
Saloma: perverzna, čutna, zapeljiva, za vsako ceno želi doseči svoj cilj.
Johanaan: pozna le duhovno ljubezen, čutno prezira in se ji upira.
Herod: pohoten, pokvarjen egoist.
Je enodejanka z značilnostmi tragedije (konflikt med glavnima osebama pripelje do tragičnega konca - smrt obeh), upošteva načelo trojne enotnosti (dogaja se zvečer na terasi Herodove palače).
Je poetična (slog je poetičen, jezik je pesniški, motivi so zgodovinski s simbolnim pomenom) dekadentna drama.
Temeljni dramski konflikt predstavlja nasprotje med Salomino čutno ljubeznijo in prerokovo duhovno.
Ideja: pogubnost človeških strasti in neobvladljiva čustva.
Povest poteka v treh krajih: Zapolje (kjer preživi pol leta), Blatni dol (11 let) in Lazi (8 let).
V Zapolju se Kačur zaljubi v Minko. Ustanoviti želi bralno društvo, da bi izobrazil ljudi, a ne dobi podpore. Kazensko je premeščen v Blatni dol.
V Blatnem dolu je župnik Martinu Kačurju sicer naklonjen, a pomembneje mu je, da otroci pomagajo na njivi, kot hodijo v šolo. Tudi tukaj želi ustanoviti bralno društvo, a mu ne uspe. Spozna Tončko in se z njo poroči, čeprav je ne ljubi. Privlači ga samo telesno. Počasi se začne njegov propad. Zanemarja službene dolžnosti in se vedno bolj vdaja alkoholu. Neštetokrat je prosil za premestitev, a so ga zavrnili. Kmalu je postal takšen, kot je želela oblast - pokoren in ponižen.
Končno ga premestijo v Laze. Kraj je predstavljen pretirano svetlo, optimistično. Martin Kačur je že izgubil energijo in moč za svetlobo, predtem so mu ubili vse ideale. Postal je izčrpan, ponižen, upognjen. Tudi v ženi Tončki ni našel opore, starejša otroka ga nista marala, razumel se je le z najmlajšim, na smrt bolnim sinom Lojzetom. Njegova smrt ob božiču je povzročila Kačurjev dokončni propad (napil se je in zunaj zmrznil).
Učitelji ob koncu 19. stoletja niso imeli velike vloge, saj se ljudem izobrazba ni zdela pomembna. Dodobra jih je zaznamovala tudi klerikalna oblast, kjer je bil župnik učitelju posredno nadrejen in med preprostimi ljudmi najbolj cenjen.
Idejo izraža protagonist. Martin Kačur je osebno nemočen, povest predstavlja krivičnost družbe, ki ji junak ni kos. V taki družbi nekateri ljudje vedno ostanejo na dnu, nekateri se vzpenjajo, ker so hlapčevski in oportunistični. Ko so na vrhu, izražajo lažno rodoljubje, postavljajo se za vodnike naroda. Kačur je želel neuke ljudi izobraziti, oni pa želje po znanju in razgledanosti niso imeli.
V besedilu se pojavljajo številna nasprotja:
Ivan Cankar je bil slovenski pisatelj, dramatik in pesnik. Rodil se je 10. maja 1876 na Vrhniki. Udejstvoval se je tudi politično, tako je imel leta 1913 v Ljubljani zelo znano predavanje z naslovom Slovenci in Jugoslovani. Umrl je 11. decembra 1918.
Njegovo ustvarnanje delimo ga na tri obdobja:
Ustvarjal je vse nadzvrsti književnosti:
Uveljavil se je kot eden najpomembnejših predstavnikov slovenske književnosti, bil je mojster črtice ter pomemben (prvi in največji) slovenski dramatik. Njegovo delo obsega vse tri nadzvrsti književnosti.
Drama v petih dejanjih s tragično in komično perspektivo (satira, karikatura, ironija).
Glavna oseba: Jerman - izobraženec, ki želi ozaveščati neuko ljudstvo, v krivičnih družbenih razmerah je pozitivna oseba, moralno pokončna, je pa čustven in rahločuten, resen, otožen, primanjkuje mu moči za akcijo (podoben je Kačurju).
Dramski konflikt:
Notranji (konflikt v Jermanovi notranjosti: moralna zahteva po sociali svobodi in vest)
Ideje:
Bolj natančno želi oblikovati psihično vsebino posameznikove zavesti, pomembne postanejo njegove zaznava, občutja, misli, doživetja. Vse to predstavlja brez olepševanja, prikrivanja tistega, kar je po družbenih merilih nenormalno in škodljivo.
Dogajanje predstavljajo s pomočjo toka zavesti, ki ga izrazijo s pomočjo notranjega monologa in polpremega govora.
Tudi jezik obravnava na nov način. Biti mora svoboden, neposreden, sproščen vseh vezi slovnice. Zato se pojavljajo nelogični, nesmiselni stavki.
Smeri oz. -izmi se pojavljajo vzporedno, se prepletajo med seboj.
Predstavniki:
Osrednja tema je brezizhodni položaj sodobnega človeka ob razpadu moralnih vrednot, bivanjska stiska, negotovost, strah, izgubljenost posameznika. Kafka tudi sam čuti tujstvo, tesnobo (tujec med Čehi - Nemec, tujec med Nemci - Žid, tujec med dmačini, v družini…).
Glavni motiv: preobrazba človeka v žival (mrčes) je podoba posameznikovega doživljanja sebe kot nepotrebne nadloge, ki zbuja odpor, gnus, in nečloveških odnosov.
Veliko je simbolov (hrana - sestra jo nosi, igra violino - umetnost je edini cilj in smisel, jabolko - jabolko spoznanja, ki mu jo vrže oče, se spremeni, doživi preobrazbo - ćlovek je v svetu ujet…).
Pripovedni način: Slog in pripovedna tema sta zelo stvarna, skoraj tradicionalna, predstavljanje resničnosti pa je skoraj nadrealistično. Pripovedovalec je vsevedni (avktorialni), besedilo je napisano v 3. osebi v preteklem času, prisotna sta predvsem pripoved in opis.
Groteska: Besedilo je moderna pripoved groteska (spoj prvin tradicionalne groteske in modernega romana) ter izraža doživetja nesmiselne, absurdne in neskladne realnosti.
Zgradba: je novela, sestavljena iz zapleta, vrha in hitrega razpleta.
Prepleta se več idej:
Je besedilo, ki je nasprotje lastnostim tradicionalnega romana iz 18. in 19. stoletja (od razsvetljenstva do naturalizma).
Tradicionalni roman | Moderni roman |
---|---|
Jurčič: Deseti brat, Tavčar: Visoška kronika, Dostojevski: Zločin in kazen. | Joyce: Ulikses, Camus: Tujec. |
Praviloma je zelo obsežen s sklenjeno podobo stvarnega sveta, družbe in posameznih človekovih podob. | Nova pripovedna struktura, zgradba je razbita, nejasna, nepomembna, v posameznih pripovedih je v središču tok zavesti. |
Zgradba je zaokrožena z začetkom in koncem, z razumljivimi socialnimi, psihološkimi in moralnimi problemi. | Zgradba je “razpršena”. |
Je poučen, berljiv in zabaven. Namenjen je preprostejšim bralcem. | V središču je tok zavesti posameznih oseb, njihove zaznave in misli. Namenjen je zahtevnejšim bralcem. |
Junaki so celoviti, del sveta, vanj posegajo in ga spremenijo. | “Junak” je v ospredju s tokom zavesti (predstavljen je z notranjim monologom, refleksijo, menjavo časovnih perspektiv, principom asociativnosti). |
Pripovedovalec je vsevedni (avktorialni). | Pripovedovalec je prvoosebni (personalni). |
Ima globlja moralna sporočila. | Je brez globljih sporočil. |
Zunanje dogajanje:
Glavna oseba: Mersault je “absurdni človek” - vseeno mu je, kaj se dogaja okoli njega, kaj si mislijo ljudlje, nima ciljev, idealov.
Moderni roman: Dogodki niso trdno povezani, med njimi ni logične vzročno-posledične razvidnosti, prvoosebni pripovedovalec gradi pripoved iz spomina, iz toka zavesti (dnevniški zapisi).
Eksistencializem: Besedilo je slogovno realistično, idejno pa je eksistencialistični roman.
Eksistencializem je filozofski nauk, ki govori, da je človek v svojem bistvu svoboden, zato je za svoja dejanja odgovoren sam. Te odgovornosti ga je strah. Čuti se osamljenega, vrženega v svet, ki mu je tuj in se mu kaže kot nekaj absurdnega, nesmiselnega, a v njem mora vstrajati.
Filozofija absurda: Camus v romanu uresniči svojo filozofijo absurda (teoretično v eseju Mit o Sizifu).
Književnost absurda ta nesmisel sprejema, hkrati pa govori o uporu proti njem. Rešitev ni samomor, ampak saj prav z življenjem se človek upira proti nesmislu, v tem je “smisel nesmisla”.
Absurdno gledališče se začne razvijati okoli 1950. Izhaja iz prepričanja, da je obstoječi družbeni, moralni in politični svet nesmiseln.
Oblikovati začne dramsko dogajanje, junake, dialog in jezik kot nekaj absurdnega, da bi s tem postala opazna nesmiselnost realnega življenja.
Zgodbe ni ali je zelo fragmentarna. Dialog je pogosto nelogičen in nepovezan, stavki se spreminajjo v nesmiselne besedne zveze.
Besedilo je najbolj znana Beckettova drama in eden glavnih primerov dramatike absurda.
Metaforika: Godot je metafora za odrešitev v brezciljnem svetu. Vse je absurdno, človek v življenju, v samoti, na razpotju čaka. Gre za temeljno eksistencialno problematiko - osebe iščejo smisel v svetu, ki ga dojemajo kot popolnoma absurdnega. Življenje je čista pasivnost, čakanje na konec, smrt.
Groteska: V besedilu se prepletata grotesknost in črni humor - tragične komične sestavine. V igri je veliko smešnih situacij, vendar ima smeh znak tesnobe, pusti vtis tragičnega, saj se junaka ves čas gibljeta na robu smrti. Nepremagljivo sta ujeta v svoje čakanje kot edino možnost svojega obstoja.
Traja od leta 1918 do 1930.
Ekspresionizem je umetniška smer, ki se pojavi kot nasprotje impresionizmu. Pojavi se po 1.sv. vojni. Umetniki so pisali o stiski človeka v nečloveškem svetu, iskali so rešitev iz mrtve civilizacije. Upirali so se kapitalistični družbi, izražali so misel, da le revolucija vodi v boljšo prihodnost.
Izraz izhaja iz lat. expressio (iztis, izraz). Iz sebe stiska duševnost, svojo notranjo podobo s pomočjo jezika, ki izraža notranja napeta čustva (tudi s pomočjo krikov ali klicev). Izraža svet, kot ga dojema razbolela duša.
Zvrsti ali vrste: Najbolj se uveljavi lirska poezija (lirika), manj dramatika, najmanj pa pripovedna proza (epika).
Je značilno konstruktivistična pesem, nastala leta 1925, izšla v zbirki Integrali leta 1967.
Zgradba: Sestavljena je iz štirih motivnih sklopov, brez razvidne logične povezave, na asociativnem principu tvorijo logično celoto. To ustvarja videz zmede, kaosa, besedilo učinkuje kot montaža. Bralec mora besedilo najprej razstavit na motivne sklope, nato mora sam odkriti zvezo med njimi. Končne ugotovitve v idejo pesmi ni - številne interpretacije.
Prvi sklop: (prvih 5 vrstic) Iz naslova brošure, v kateri agronom razlaga pomen gnoja za uspešno kmečko gospodarjanje. Zato je gnoj inverzija prve ugotovitve. Kapitalistična slepa moč - zlato, denar, dobiček - je pesniku gnoj, smrad, razkrajanje, nič. Oboje = 0. 0 = ∞, ∞ = 0. Tako gnoj kot zlato dobita enako vrednost, neskončno vrednost.
Drugi sklop: (šesta in sedma vrstica) A B = začetek abecede, civilizacije, umetniškega ustvarjanja… 1, 2, 3 = preštevanje, računanje. Umetniško ustvarjanje je v kapitalistični družbi manj vredno kot praktično štetje in merjenje materialnih dobrin.
Tretji sklop: (od osme do predzadnje vrstice) Brezdušni ljudje - kapitalisti ne potrebujejo zlata, ki je škodljivo, kvari ljudi, brezdeležni pa so že pokvarjeni, zato ga ne potrebujejo. Človek z dušo - dobri človek pa ne potrebuje bogastva (materialnega), ker je bogat v sebi. To je tudi tisti etnični človek, ki bo temelj nove, bolj humane civilizacije.
Četrti sklop: (zadnja vrstica) Ironično, posmehljivo oslovo oglašanjep rejšnjemu tuhtanju, vrednotenju, je pot človeka še dolga?
Prvine moderne lirike: odsotnost pesniškega subjekta, večpomenskost posamičnih besed, definicij in sklepov, svobodni oz. razbiti vers, nejasen konec.
Ideja: Kosovel izraža moralno ogorčenje nad zgolj dobičkonosnim duhom kapitalizma, ki ga on zavrača (umetniško ustvarjanje je v kapitalistični družbi majvredno kot merjenje materialnih dobrin).
Je novela z zgodovinsko snovjo (tolminski kmečki upor), nadaljevanje romana Tolminci.
Dogajalna zgradba: Prepletata se dve zgodbi:
Slog: je baročen (v podobah slikovit, v ritmu stavkov sunkovit in dinamičen, v rabi glagolov na poseben način izumetričen) in ekspresionističen (deformirana resničnost, besedilo je bolj ekspresija kot stvarna podoba sveta, v ospredju je nemir, napetost, deformiranost stvarnega sveta).
Ekspresionizem: V noveli je veliko izrazitih ekspresionističnih prvin, ki se kažejo v:
Je kratka dvodejanka. Prikazuje življenje v provincialnem mestecu, kjer se nič ne zgodi.
Osebe so popačene, grotesko izmaličene, trpijo zaradi zatrte ali napačno usmerjene jubezenske sle. Razlog za to je izrazito malomestno, konzervativno, pasivno življenje.
Celotno Gogo bi lahko razumali kot simbol - pomeni popačene, izkrivljeno človekovo duševnost in ujetost v življenje, v katerem se nič ne zgodi.
Dramska tehnika: Je izrazito moderna. Zgradba je mozaična, sestavljajo jo posamezne zgodbe oseb, ki živijo druga ob drugi, povezuje pa jih skupen prostor - Goga in isto grozljivo ozračje. Zelo značilne so obsežne didaskalije - Grumove “scenične opombe”.
Ekspresionizem: Besediio ni le mozaik motivov, ampak tudi stilov. V njem se prepletajo sestavine ekspresionizma, simbolizma in nadrealizma. Ekspresionizemse kaže bolj v pesnških podobah (čaka ga z raztrganimi očmi v belo grozo spačeno obličje), v duhovni stiski, krizi vrednot, izgubljenosti, negotovosti.
Groteska: Pojavlja se v sceni (hiše so smešne in grozljive, podobni so tudi predmeti v njih), vzdušju (skrajno in tesnobno), osebah (vse so psihično popačene, deformirane) in motivih.
Traja od leta 1950 dalje.
Pomen: Pomembna je, ker enakomerno razvije vse nadzvrsti književnosti. V njih ustvarja veliko nadarjenih in uspešnih avtorjev, med katerimi ni prevladujoče osebnosti.
Pesem je izšla v zbirki Labrador, 1976. Je izpovedovalna pesem: pesnik skozi podobo južnega otoka izpoveduje upanje o uresničitvi idealov, upanje, da obstaja tudi nekaj boljšega - južni otok.
Pesem je izšla v zbirki Jezik iz zemlje (1961).
Tematika: Bivanjska (podobe iz narave in podobe ljudi nakazujejo stisko človeka - osamljenost, odtujenost in nesmiselnost bivanja).
Sporočilo: Človek vstraja v absurdnem položaju, ker ima svoje želje in ideale (ptice). Vztrajati pomeni odločiti se za življenje takšno kakor je, kljubovati nesmiselnosti.
Slog in verz: Slog je ekspresionističen, svoboden, bliža se ???
Slog: V objektivni pripovedi so subjektivne pesniške podobe, besede s simboličnim pomenom (zvonci - bujenje, oznanjanje; vrtiljak - živost, življenje; svetloba - optimizem, vrednote…) in zvočni učinki (Tantadrujevo ponavljanje, pesem…).
Realistične, fantastične in eksistencialistične prvine:
Sporočilo: Tantadruj s svojo usodo sporoča, da je življenje kljub trpljenju, krivicam in “hladni zemljici” lepo in da ga je vredno živeti, da je človekova dolžnost delati dobra dela (nabirati zvonce), da lahko vsak misli po svoje in da imajo tudi “božji otroci” svoje kvalitete.
Je sodoben slovenski roman (1975) - vojni (2. sv. vojna) in zgodovinski roman (resničen zgodovinski dogodek).
Prepletata se dve zgodbi:
Glavna oseba: Berk je intelektualec. Ideal mu pomeni svobodo v osebnem in družbenem življenju. Je kritičen, prave ljubezni ni zmožen, je netipičen partizan. Dvomi o vsem, je neprilagojen posebnež. Noče biti komunist, je pogumen vojak. Kot osebnost raste - individualist spozna vrednost tovarištva.
Modernizem: Izraža se v menjavanju različnih pripovednih postopkov: jedrnata poročila, obsežni notranji monologi, zapleteni dialogi, subjektivno opisovanje, pestro gradivo (pesmi, časopisne novice, citati…).
Ideja: Kritika vojne in kritika sodobne, tehnološke razvite družve (ljudje so v miru in obilju bolj tuji in prazni kot med vojno). Spoznanja o vojni in človeškem bivanju izrekajo Berk, Anton in Bitter:
Značilnosti: Gre za politično problematiko, in sicer nasilje nad človekom, nad upornikom, ideološko neprilagojenim posameznikom v totalitarnem režimu. Problem je nadčasen (vedno aktualen), upor in spopad posameznika s to višjo silo je tragičen. Interes sistema je nad interesom posameznika, zato nas kontrolira, poskuša podrediti - upornika je treba preobraziti.
Moderna absurdna in groteska drama: Je tridejanka. Po zunanji zgradbi ter enotnosti kraja, časa in dogajanja je podobna klasičnim dramskim besedilom. Prevladujejo pa prvine moderne drame (malo dogajanja, položaj oseb je določen že na začetku, ni tradicionalnih vrednot, prevladuje absurd in grotesknost).
Jezikovno-slogovne značilnosti: Ključna prvina je metafora Svoboda osvobaja (ime psihiatričnega zavoda - podobno nacističnemu geslu v nemških taboriščih), veliki briljantni valček (metafora za nasilni družbeni sistem).
Ideja: Drama je izraz družbeno-političnih razmer v 80. letih, je kritika socialističnega totalitarizma. Vsak totalitarni režim omejuje svobodo posameznika z nasiljem in kaznuje upornike. Absurdno je, da je svet ukrojen po meri primitivnih dialogov in norih voditeljev. Odnos totalitarnega sistema do umetnosti je zanič jiv. Umetnosti ne ceni, umetnost pa prerašča nesmisel sveta in mu na ta način kljubuje.
Ime | Razmerje med deli | Vezniki | Primer |
---|---|---|---|
Vezalno | Dopolnjevalni stavek daje podatke o sočasnem dogodku, ki sledi. | in, ter, pa | Hodi in gleda ter si požvižgava. |
Stopnjevalno | Dopolnjevalni stavek poleg sočasnosti / zaporednosti dogodka kaj posebej poudarja oz. izraža nepričakovanost. | niti-niti, ne-ne, ne le-ampak tudi, ne samo, ampak tudi, ne le - še celo | Niti ne piše niti se ne pripravlja na pisanje. |
Ločno | Dopolnjevalni stavek izraža izbirno možnost. | ali-ali, bodisi-bodisi, ali | Ali beri ali poslušaj. |
Protivno | Dopolnjevalni stavek izraža posledico dejanja iz osnovnega stavka. | a, toda, vendar, pa, ampak, temveč | Je majhna, toda prebrisana. |
Posledično | Dopolnjevalni stavek izraža posledico dejanja iz osnovnega stavka. | zato | Cesta je spolzka, zato vozite previdno. |
Pojasnjevalno | Dopolnjevalni stavek izraža pojasnilo oz. dokaz za dejanje v osnovnem stavku. | saj, kajti, in sicer, to je, tj. | Badeni si kapo, kajti zunaj brije veter. |
Sklepalno | Dopolnjevalni stavek pove sklep, ki je izpeljan iz ugotovitve v osnovnem stavku. | torej, zatorej, potemtakem | Star je 13 let, torej hodi v 8. razred. |
5678 words